azie2011.reismee.nl

Omgeving Kampot en Kep

Kan iemand ons een schematisch overzicht sturen van de ingewanden in een menselijk lichaam? De tussen de gaten door geplaveide doorgaande zandweg naar een grot nabij Kep was een kleine hel in de tuktuk. We werden aan alle kanten door elkaar geschut.

De omgeving blijft adembenemend mooi. De uitgestrekte velden die op dit moment bruin zijn door de droogte staan in contrast met de rijstvelden van gisteren. Toch is het niet minder mooi. Op diverse plekken is groen te vinden. Op weg naar de Phnom Chhngok Temple grot stopten wij op een zout plantage. Hier zagen wij de 'productie' van zout. Net als het rijst een zware klus. Om mee te maken hoe zwaar dit was moesten wij 30 kilo, 15 kilo per mand, zout tillen. Wij hielden dit toch zeker wel 10 seconden vol.

Vervolgens de grot bezocht wat onder andere werd bewoond door vleermuizen en een klein tempeltje herbergde waar een broer en zus volgens de overlevering hebben gewoond. Met de trap gingen wij omhoog om vervolgens de grot af te dalen als volleerde alpinisten. Helaas was het in de grot niet veel koeler dan buiten waardoor bij ons wederom het zweet uitbrak tijdens de afdaling. Tijdens de wandeling werden we continu door 2 kinderen gevolgd die de gids wilden uithangen maar als berggeiten de grot afdaalden.
Na een stop bij een moslim gemeenschap van vissers kwamen we aan in Kep. Hier de vis markt bezocht waar de krab levend volop werd verhandeld en bereid.

Via de kustlijn van Kep met de Frans koloniale huizen, welke zwaar vervallen zijn door toedoen van de Rode Khmer, was de laatste stop een peperplantage. Gedurende de dag zagen we weer verschillende voor ons vreemde zaken. Onder andere een zwaar beladen brommer met manden. Nee nog veel meer. En een brommer met 2 varkens achterop.

Het einde van de dag hebben wij besteed aan Kampot verkennen en onze namen vertalen in het Khmer. En uiteraard weer even stil gezeten bij de Happy Hour met het gezelschap van Denise, Nederlndse eigenaresse van Rikitikitavi. Helaas heeft zij een beetje dezelfde ideeen over het leven wat veel lachen opleverde. Tja anders vervelen wij ons alleen maar.

Milko&Katinka

Erg leuke verhalen super mooie foto's, we genieten erg mee.
Eneeh zat je wat krap op de markt?....(flauw)
Bloed bij het plassen nieren scheef, geen hart slag hangt hij op je rug. Niet dronken na het TE veel drinken : lever zoeken op de weg van de tuktuk. Lucht te kort: slechte conditie! hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Veel plezier verder

Meridian Travel