azie2011.reismee.nl

Mekong door de ogen van.......

We hadden de wekker op 6.30 uur gezet. Dit omdat we zo nuchter waren om de avond ervoor om 22.30 uur te vragen hoe laat we zouden worden opgehaald. Almar had ergens 8.30 uur gelezen. Helaas was dit nergens meer te vinden en het bleek ook 7.15 uur te zijn. Snel naar bed om vervolgens door onze wekkerradio gewekt te worden. En wel om 5.00 uur! Op dit tijdstip begon de markt recht tegenover ons hotel. Dit betekent radio hard en werken. De rest van het lawaai werd gemaakt door brommers en auto's die de markt bezoeken. Deze hebben namelijk op de plek waar bij ons het rempedaal zit een toeter. Heerlijk geslapen dus!

Het busje stond daadwerkelijk om 7.15 uur voor ons. En ook deze chauffeur was uitgerust met een lawaaiige rem. Zo niet erger dan in Cambodja. Daar kunnen ze er ook wat van. Waarom ze toeteren is ons nog steeds een raadsel want niemand reageert er op.

Na een rit van 4,5 uur kwamen we dan aan bij de Mekong Eyes, althans een kleine uitvoering. We gingen eerst naar een fabriekje waar ze van rijst allerlei snacks maakten. Creatief met rijst, en het smaakte ook nog.
Vervolgens gingen we toch echt de boot in. De Mekong Eyes dreef nu toch echt voor ons.

Op de boot werden we vergezeld van zo'n 13 duitsers. Hoe ongelukkig kan je het hebben. De mensen bleken toch best aardig te zijn. Een koppel van onze leeftijd moest bij ons aan tafel zitten tijdens de lunch waar we de rest van de tijd regelmatig mee hebben doorgebracht. Zij gaven ons tips voor Vietnam en wij aan hun over Cambodja. Verder wat serieus slap geouwehoer.

In de loop van de middag hebben we een dorpje bezocht met een fabriek waar ze bakstenen maakten en wat rond gewandeld. 's Avonds een goed 4 gangen diner gehad met als toeschouwers de arme bevolking in de Mekong Delta. Verschil moet er zijn!?

De Mekong zelf is mooi om te zien. Druk vaarwater waar het dagelijks leven tussendoor zwemt. Wat opvalt is dat Vietnam schoner oogt dan Cambodja. Daar liggen de plasticzakjes en overig vuil voor het oprapen, hier is dat minder.

Meridian Travel